مقالات

چسب ۱۲۳

چسب  ۱۲۳

 

چسب یک دو سه یک چسب قدرتمند است که کاربرد بسیاری در مصارف مختلف پزشکی ، صنعتی و خانگی دارد

چسب های۱۲۳ یا همان چسب های ام دی اف کیت (MDF Kit) امروزه به علت پوشش دهی بسیار بالا و قدرت چسبندگی بالایش از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

 قدرت چسب ۱۲۳ به گونه ای است که می تواند در کم ترین زمان ممکن قطعات را به یکدیگر بچسباند و این یکی از ویژگی های مهم چسب ۱۲۳ می باشد که توجه بسیاری از عموم را به خود جلب نموده، احتمالا در بازارانواع  چسب mdf ، چسب همه کاره , چسب قطره ای فوری را دیده اید، این نوع چسب ها همه بر گرفته از یک محصول چسب یک دو سه می باشند.

  اما باید به این نکته نیز توجه داشت که چسب های ۱۲۳ و یا همان چسب سیانوآکریلات پس از باز شدن تا یک ماه قابل استفاده هستند و از نظر تاریخ انقضا ، عمر بسیار کم تری نسبت به چسب های دیگر دارند همچنین این نوع چسب  سمی نیز می باشد.

پخش رنگ سرزمین رنگ انواع چسب های ۱۲۳ ، با کیفیت های متنوع و قیمت های مختلف را دارا می باشد

میتراپلترک فیکساستارباند

نکات استفاده از چسب ۱۲۳

به جرات میتوان گفت که یکی از اصلی ترین موارد در زمان استفاده از چسب های فوری یا چسب های ۱۲۳، آماده سازی قبلی یا آماده سازی سطوح آن می باشد.

برای اینکه نتیجه مطلوبی از چسب ۱۲۳ با کیفیت داشته باشیم، بایستی درک صحیحی از محل استفاده از چسب، کیفیت سطوح و مواد و همچنین نوع اتصال داشته باشیم. عوامل متعددی سبب  می شوند تا چسب مورد استفاده کارایی بالا داشته باشد یا اینکه اصلا کارایی نداشته باشد.

چسب های ۱۲۳ از دو جزء ساخته شده اند که یکی چسب و دیگری اسپری شتاب دهنده است و زمانی که این دو نوع ماده با یکدیگر ترکیب می شوند باعث می شود که قطعات سریعتر و در مدت زمان بسیار کمی به یکدیگر بچسبند.

وقتی بحث از آماده سازی محل چسب خور میشه، مخصوصا در زمانی که چسب مورد استفاده ی ما چسب فوری یا چسب ۱۲۳ باشد، بایستی دقت گردد که دو طرف سطح به هیچ وجه آلودگی اعم از گرد و غبار و خاک و همچنین چربی و گریس نداشته باشد و سطح کاملا خشک باشد.

برای این منظور بایستی سطح را قبل از زدن چسب ۱۲۳ یا چسب فوری با استفاده از دستمال مرطوب یا اسپری های پاک کننده یا حتی پاک کننده چسب۱۲۳ تمیز می کنیم. این تمیز کاری سطح قبل از چسب زدن شامل از بین بردن مانده چسب قبلی هم می شود.

پخش چسب سرزمین رنگ هم اکنون پاسخگوی تمامی نیاز های شما عزیزان در زمینه ی خرید چسب با بهترین قیمت چسب می باشد

·      چسباندن تخته های چوبی

چسباندن تکه های چوب بخاطر سطح زبر و خشن آن، می تواند کاری دشوار باشد اما چسب ۱۲۳ می تواند در انجام این کار به شما کمک کند. البته لازم است که در کنار چسباندن، شما از میخ و رول پلاک نیز برای ثابت کردن این قطعات استفاده کنید. چرا که ممکن است در طولانی مدت، بخش از چسب به همراه چوب تجزیه شود و اتصالات شما دچار مشکل شود.

·    تعمیرقطعات اتومبیل

از چسب ۱۲۳ می توان در آب بندی قطعات تعمیری اتومبیل، چسباندن آینه های جانبی جدا شده و چراغ های شکسته استفاده کرد.

·    چسباندن سطوح شیشه ای

برای چسباندن سطوح شیشه ای و تقویت استحکام آن ها نیز می توانید از چسب های فوری استفاده کنید و یک عمر خیال تان از بابت اتصالات آن ها راحت باشد.

·    چسباندن لایه های سنگی

امروزه سنگ های گرانیتی و مرمر جز اصلی در نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها هستند. چسباندن این سنگ ها قبلا به کمک ملات سیمان و شن انجام می شود. امروزه از چسب های ۱۲۳ و چسب های سنگ جلاسنج برای چسباندن سنگ های گرانیت و مرمر استفاده می شود که همین امر باعث حفظ ظرافت و زیبایی کار به بهترین شکل ممکن شده است.

کاربرد چسب۱۲۳ در جعبه کمک های اولیه:

چسب فوری بخشی مهمی از هر کیت اضطراری است. این چسب فضای زیادی را در جعبه کمک های اولیه شما اشغال نمی‌کند اما می تواند در رابطه با انجام کمک های اولیه به یک فرد آسیب دیده کمک شایانی کند. چسب را می توان به آرامی بر روی زخم ها کشید تا به عنوان یک بافر عمل کند و از این رو از تحریک بیشتر جلوگیری می شود. علاوه بر این، چسب ۱۲۳ می تواند در مواردی که امکان بخیه در همان لحظه نیست، مورد استفاده قرار گیرد تا سریعاً زخم ها بخیهو بسته شوند.

قبل از استفاده از چسب ۱۲۳ در قسمت بالایی زخم، پوست اطراف شکاف به وجود آمده فشرده می شود. همین کار باعث می شود تا به سرعت زخم را مهر و موم کند. بعد از خشک شدن کامل چسب، زخم باید با استفاده از بانداژ گاز تمیزو سپس پوشانده شود.

البته ذکر این نکته الزامی است که فرمول و ترکیبات چسب ۱۲۳ که در حیطه پزشکی استفاده می شود، متفاوت است از چسبی که برای مصارف صنعتی کاربرد دارد.

 نحوه استفاده از چسب ۱۲۳ برای سطوح مختلف به شرح زیر است:

۱-ابتدا سطح مورد نظر را به اسپری آغشته کنید و سپس از چسب ۱۲۳ به مقداری که نیاز است، بر روی سطح بکشید. سعی کنید این لایه نازک و یکنواخت باشد

۲-برای این که نتیجه بهتری بگیرید، سطح مورد نظر شما باید کاملا خشک و تمیز باشد. هر گونه گرد و غبار، لکه چربی و مواد دیگر باعث ایجاد اختلال در کار شما می شود.

۳-چسب های ۱۲۳ غلظت های متفاوتی دارند که هر یک برای چسباندن قطعات خاصی کاربرد دارد. سعی کنید اطلاعات کافی راجع به چسب های سیانو آکریلاتی بدست آورید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید

۴-پس از اینکه سطح کار خود را به اسپری آغشته کردید، چند ثانیه صبر کنید تا کمی از آن تبخیر شود و در مرحله بعد، چسب را بر روی سطح کار بکشید. حالا سطح ثانویه را بر روی سطح اولیه قرار دهید و با وارد کردن فشار دست تان، به چسبندگی کامل هر دو لایه کمک کنید.

۵-از صورت خودتان و به خصوص چشم ها در برابر اسپری محافظت کنید. در صورت تماس اسپری و چسب با چشم ها، آن را با آب فراوان شستشو دهید و در صورت بروز مشکلات جدی حتما به پزشک مراجعه کنید.

۶-بخارات متصاعد شده از محلول اسپری، شیمیایی و مضر است. پس بهتر است در معرض بخارات آن قرار نگیرید. همچنین به دلیل اشتعال زا بودن مواد داخل آن، از روشن کردن سیگار و هر نوع آتش یا وسایل جرقه زا خودداری کنید.

پاک کردن چسب ۱۲۳:

بیشتر چسب های قطره ای وچسب ۱۲۳ حلال ندارند.ولی روشهایی وجود دارد که با کمترین صدمه به  قطعات اصلی آنها را جدا کنید.البته مشابه آن چیزی که ما آموزش میدهیم در بازار به صورت بسته بندی هم وجوددارد با نامها یی همچون (حلال چسب قطره ای) یا (ضد چسب ۱۲۳) شما می توانیدبه راحتی در منزل یا محل کار مشابه همان حلالهایی که در بازار به فروش می رسد را درست کنید.

۱-حلال استون: استون بافت های چسب را از هم جدا میکند وباعث جدا شدن آن از شیء می شود.ولی این را باید دانست که استون هایی که در خانه برای لاک پاک کردن استفاده می کنید رقیق شده وضعیف هستند .شما در کارگا هها باید نوع خالص استون را تهیه بکنید.قطعه ای  که به چسب آغشته شده را داخل استون قرار دهید .مدت زمانی که باید بماند بستگی به ضخامت چسب دارد.تا چسب از قطعه جدا شود سپس آن را تمیز بشویید.

۲-حلال سرکه: اگر قطعه ی شما بزرگ است ونمی توانید آن را در حلال استون  غوطه ور کنید از سرکه استفاده کنید دستمال بزرگی را بردارید و آن را به سرکه آغشته کنید حال آن را روی قطعه ی چسبی قرار دهید.ا گر پارچه خشک شد آن را دوباره به سرکه آغشته کرده واین عمل را چند بار تکرار کنید تا چسب از قطعه جدا شود.

۳-حلال گرما است: با استفاده از گرما دادن به اشیای فلزی وسنگی (فراموش نشود فقط اشیای فلزی وسنگی).شما می توانید با استفاده از شعله ی فندک به قطعه مورد نظر چسب را جدا کنید ولی قبلش حتما از دستکش وماسک استفاده کنید بخاطر گازی که از آن خارج می شود.

نتیجه گیری:

خوب است هنگام استفاده از چسب ۱۲۳در موارد مختلف، نکات ایمنی توصیه شده را رعایت کنید. این نکات شامل انتخاب یک محل تهویه مناسب، باز کردن ظرف با احتیاط، پوشیدن دستکش، جلوگیری از وجود پرزهای پشم و پنبه در مجاورت سطح کار است.

پخش رنگ و چسب سرزمین رنگ امید دارد که این مقاله برای شما خواننده گرامی مفید واقع شده باشد

پخش عمده چسب میتراپل – پخش عمده چسب استارباند – پخش عمده چسب ترک فیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *