مقالات

رنگ ساختمان پلاستیک با نیمه پلاستیک چه تفاوتی دارد ؟

رنگ‌های پلاستیک و نیمه پلاستیک، از جمله رنگ‌های قدیمی در نقاشی ساختمان هستن که با وجود گستردگی انواع رنگ‌ها در عصر حاضر، همچنان جزء انتخابهای اول برای نقاشی ساختمان هستند .

سرعت اجرای بالا ، وجود تنوع رنگ و اجرای بدون دردسر در کنار کم‌هزینه‌ بودن از ویژگیهای این رنگ ها می باشد. به طوری که هزینه‌ی تمام شده‌ی اجرا با رنگ‌های پلاستیک، تقریباً نصف هزینه‌ی اجرا با رنگ‌های اکرلیک و رنگ‌های روغنی در میاد . پس در متراژهای بالا می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای باشد .

رنگ‌های پلاستیک، بر پایه‌ی آب هستند ؛ و خیلی سریع خشک می‌شوند و از طرفی ، به خاطر پوشش‌دهی بالایی که دارند ، می توانند متراژ بیشتری را با پوشش دهند .

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک به طور کامل در مقاله ی رنگ پلاستیک چیست و چه ویژگیهایی دارد تشریح شد . پیشنهاد می شود که به طور پیش نیاز برای این مقاله مطالعه کنید . 

 

پخش رنگ ، سرزمین رنگ 

 

چند نوع رنگ پلاستیک داریم ؟

 

رنگ‌های پلاستیک ساختمانی، به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می شوند :

  • رنگ‌های پلاستیک (تمام پلاستیک)
  • نیمه ‌پلاستیک.
عمدتاً ، رنگ‌هایی مقاوم در برابر آب نیستند . پس نمی‌شود به راحتی آنها را شست. برای همین بیشتر مناسب سطوحی هستند که در معرض تماس دست و آلودگی کمتری باشد .
 

 

 

رنگ تمام پلاستیک چیست؟

 

به این دسته از رنگ‌ها ، رنگ پلاستیک قابل شستشو هم گفته می‌شود ؛ چون مقاومت بالاتری از خودشون در برابر رطوبت و آب نشان می دهند . البته این به معنای قابل شستشو بودن صد در صدی آنها نیست. شما هم به جملات تجاری و تبلیغات اعتماد نکنید (صرفاً می‌شه تا حد قابل قبولی بهش استناد کرد). این رنگ‌ها، برای محل‌های مثل مراکز آموزشی، درمانی و سایر مکان‌های عمومی انتخاب مناسب هستند .

 

 

رنگ نیمه پلاستیک چیست؟

 

این دسته، مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارد. پس لازم است در مکان‌های کم‌ تردد از آنها استفاده شود . از اصلی‌ترین کاربردهای آنها نقاشی سقف می باشد. به طور کلی در مقایسه با رنگ‌های تمام پلاستیک، در کاربردهای گسترده‌تری استفاده می‌شوند و قیمت ارزان‌تری هم دارند.

 

 

تفاوت‌های اساسی رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک چیست؟

 
  • رنگ نیمه پلاستیک، رنگ رایجتری می باشد و به راحتی در بازار پیدا می‌شود.
  • رنگ‌های نیمه‌پلاستیک، دوام کمتری دارند و زودتر از رنگ‌های تمام پلاستیک به تجدید رنگ و ترمیم احتیاج پیدا می کنند.
  • قابلیت شستشوی رنگ تمام پلاستیک به مراتب از رنگ نیمه پلاستیک بیشتر می باشد.
  • رنگ‌های نیمه پلاستیک،قیمت مناسب‌تری دارند.
  • اجرای رنگ نیمه‌پلاستیک راحت‌تر و سریع‌تر از رنگ تمام پلاستیک می باشد .

پس رنگ‌های تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک در چند مورد اساسی با هم تفاوت دارند.

نکات مهم

  • اجرای رنگ پلاستیک با قلم مو، کار دشواریست . چون اثر حرکت قلم مو روی دیوار باقی می‌ماند . توصیه می‌کنیم از غلطک و پیستوله استفاده شود تا کار یک‌دست در بیاید. اگه به خوبی اجرا شود ، رنگی می باشد که یه حالت مخملی قشنگی داشته و به زحمت بیشتر حین اجرای آن می ارزد.
  • رنگ‌ها درجه‌بندی دارند.  کیفیت رنگ را بر اساس درجه‌ی آن تعیین می‌کنند. در صورت امکان، حتماً رنگ درجه یک تهیه کنید. چون کیفیت بهتری داشته و بعد از مدتی، رنگ خراب نمی‌شود. پس حتماً به درجه‌ی رنگ توجه کنید چون برای نیمه‌پلاستیک‌ها، تا درجه‌ی ۲۰ هم تعریف شده و موجود هست!
  •  چسب چوب باعث بهتر شدن مقاومت و چسبندگی رنگ‌های پلاستیک می‌شود. درواقع در قسمت‌هایی از دیوار که حفره یا ترک دارد، می‌ توان رنگ رو با چسب چوب مخلوط کرد تا با  خاصیت  ارتجاعی  چسب  چوب ، سطح دیوار بهتر پوشش‌ دهی بشود . در این زمینه ، رنگ‌های نیمه پلاستیک مقاومت کمتری دارند ؛ چون چسب چوب کمتری دارا می باشند.
  • غلظت در اجرای رنگ‌های تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک، اهمیت زیادی دارد. اگر رنگ زیادی غلیظ باشد ، اثر قلم مو بعد از خشک شدن روی آن باقی می‌ماند . اگه زیادی رقیق باشد، ممکن است مجبور شوید چندین مرتبه سطح را رنگ بزنید تا شبیه چیزی که می‌خواهید شود !
 
 
امید است که مطلب فوق برای شما دوست عزیز مفید فایده واقع شده باشد . اینستاگرام  ما را داشته باشید و از محصولات ما به صورت لحظه ای با خبر شوید
پخش رنگ ، سرزمین رنگ دارای انواع رنگ های ساختمانی و صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *