مقالات

قلمو های نقاشی ساختمان

قلم مو یکی از پرکاربردترین ابزار نقاشی ساختمان محسوب می‌شود که در مراحل رنگ آمیزی خانه به کارتان خواهد آمد. اگرچه بخش عمده‌ای از رنگ آمیزی دیوارها و سقف با غلطک رنگ یا پیستوله انجام می‌شود اما باید بدانید بدون قلم مو، رنگ آمیزی اتاق کامل نخواهد شد.

بنابراین اگر تصمیم دارید رنگ دیوار اتاق را تغییر دهید باید قلم مو مناسبی را برای کارتان انتخاب کنید. همانند غلطک‌های رنگ که انواع مختلفی دارند، قلموها نیز از نظر سایز و جنس الیاف با هم متفاوتند. همچنین انتخاب قلم موی مناسب به نوع رنگ ساختمانی که استفاده می‌کنید نیز بستگی خواهد داشت.

انواع قلم مو با توجه به جنس الیاف

اغلب مواقع این جنس الیاف و رشته‌های قلم مو است که کیفیت آن را مشخص می‌کند. قلم‌‌های بی‌کیفیت نتیجه کار شما را نیز بی‌کیفیت خواهند کرد چرا که ممکن است طی رنگ آمیزی از قلم جدا شده و روی دیوار بچسبند. بنابراین شناخت انواع قلمو با توجه به جنس الیاف و رشته‌های آن می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

قلم مو با الیاف طبیعی : این نوع قلم موها اغلب از موی حیوانات ساخته شده‌اند و بیشتر مواقع برای رنگ آمیزی با استفاده از رنگ‌های روغنی (آلکیدی) لاک‌ها، جلا دهنده‌های چوب، شلاک، پلی اورتان و به طور کلی هر نوع محصول پایه روغنی دیگر کاربرد دارد. انتهای این قلم‌ها معمولا بریدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی دارد که موجب می‌شود رنگ بیشتری در قلم جای بگیرد و هنگام رنگ آمیزی به میزان یکسانی رنگ به روی دیوار کشیده شود.

 

قلم موهای ترکیبی نایلون/ پلی استر : این نوع قلم‌ها که از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند به سادگی تمیز شده و کار کردن با آن‌ها نیز آسان است. قلم موهای ترکیبی معمولا برای رنگ آمیزی با رنگ‌های لاتکس یا آکریلیک پایه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیب پایداری و دوام نایلون و بافت و شکلی که پلی استر دارد کیفیت این نوع قلم مو را شکل می‌دهد. قلم موهای ترکیبی معمولا مقاومت و پایداری طولانی دارند و برای چندین بار استفاده تولید می‌شوند بنابراین اگر به درستی از آن‌ها محافظت و نگهداری شود می‌توانید چندین سال از یک قلم مو برای نقاشی ساختمان استفاده کنید. بهتر است برای رنگ آمیزی با رنگ‌های پایه آب از قلم‌موهای الیاف طبیعی استفاده نکنید.

 

قلم موهای پلی استر : این نوع قلم‌ها بهترین انتخاب برای رنگ آمیزی با رنگ‌های لاتکس هستند. قلموهای پلی استر ظاهرشان را حفظ کرده و در عین حال به هر جهتی به راحتی کشیده می‌شوند و رنگ را به طور یکسان و یکپارچه به روی دیوار پخش می‌کنند.

 

قلم موهای فومی اگرچه در بین سایر قلم موها ممکن است قلم موی فومی یک ابزار بی‌کیفیت به نظر برسد اما این نوع قلم نیز کاربردهای خاص خودش را دارد. قلم موهای فومی شاید برای رنگ آمیزی دیوارهای مناسب نباشند، چرا که کیفیت لازم را برای یکدست شدن رنگ دیوار ندارند، اما می‌توانند برای پخش کردن چسب یا انواع جلا دهنده‌های چوب، همانند لاک پلی یورتان ، استفاده شوند.

 

فرول : در قلم موهای نقاشی ساختمان یک بست فلزی الیاف قلم را در خود نگه می‌دارد که به آن فرول گفته می‌شود. فرول‌ها نیز به روی کیفیت قلم مو تاثیرگذارند چرا که هر چه کیفیت بالاتری داشته باشند احتمال جدا شدن الیاف از آن‌ها کمتر است و در نتیجه کیفیت کار شما نیز بالاتر می‌رود. اغلب مواقع قلم‌موهایی که قیمت ارزانی دارند دارای فرول بی‌کیفیت‌تری هستند و این مساله موجب می‌شود تعداد دفعات استفاده از قلم نیز کمتر شود و شاید حتی با یکبار استفاده و شستشو ، الیاف و رشته‌های قلم از هم جدا شده و قلم دیگر قابل استفاده نباشد.

اینستاگرام ما را دنبال کنید

انواع قلم مو نقاشی ساختمان بر اساس سایز

انتخاب سایز درست قلم برای رنگ آمیزی دیوارها و قرنیزها می‌تواند به روی ظرافت و کیفیت کار نیز تاثیرگذار باشد. اغلب مواقع قلم موها در سه سایز بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می‌شوند که هر کدام آن‌ها ممکن است باز در سایزهای مختلفی موجود باشند. سه سایز معمول و پرکاربرد قلم موها شامل موارد زیر می‌شود:

 

قلم موی سایز ۱ تا ۲ اینچ (۲ الی ۵ سانتیمتری) : این قلم‌ها بسیار کوچک هستند و برای رنگ آمیزی چارچوب پنجره‌ها و هر جای باریک دیگر استفاده می‌شوند. قلم‌های کوچک برای رنگ آمیزی وسایل چوبی خانگی، میزها و یا پایه صندلی‌های چوبی نیز مناسب هستند.

 

قلم موی سایز ۳ اینچ (۷.۵ سانتیمتری) : معمولا برای رنگ آمیزی سطوحی نظیر درب و کابینت از قلم موهای متوسط در سایز ۷ الی ۸ سانتیمتری استفاده می‌شود.

 

 

قلم موی ۴ اینچی (۱۰ سانتیمتری) : قلموهای بزرگ برای رنگ آمیزی سطوح وسیع‌تر و صاف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آب بندی قلم موی نو

وقتی یک قلم موی نو برای نقاشی ساختمان تهیه می‌کنید باید پیش از اینکه از آن برای رنگ آمیزی دیوارها یا سقف استفاده کنید آن را به اصطلاح آب بندی کنید و برای استفاده آماده کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

 

الیاف قلم را چند بار روی دستتان بکوبید تا کمی نرم شده و از هم باز شوند. قلم موی استفاده نشده اولین بار الیاف خیلی صاف و سختی دارد بنابراین وقتی آن را روی دیوار بکشید ممکن است رده‌های قلم روی دیوار باقی بماند.

در مرحله دوم الیاف قلم را روی یک سطح سخت‌تر، همانند گوشه میز، بزنید تا الیاف اضافه و جدا شده مشخص شوند و بتوانید آن‌ها را جدا کنید تا احیانا هنگام رنگ آمیزی دیوارها این الیاف روی دیوار باقی نماند.

قلم مو را در رنگ بزنید به طوری که فقط یک سوم از آن رنگی شود. سپس آن را روی یک روزنامه به شکل X بکشید. اگر در این مرحله هم هنوز الیافی بود که جدا شده بودند یا شل بودند آن‌ها را جدا کنید تا قلمی که استفاده می‌کنید عاری از الیاف اضافه و جدا باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که این طبیعیست قلم مویی که برای اولین بار استفاده می‌شوند چند رشته یا الیاف جدا شده داشته باشد.

 

قلم موی طبیعی را می‌توانید یک شب در روغن بذر کتان خیس کنید تا آماده استفاده شود.

شستشو و تمیزکردن قلم مو پس از رنگ آمیزی

برای اینکه بتوانید بارها از یک قلم مو برای رنگ آمیزی دیوار استفاده کنید در کنار تهیه یک قلم موی باکیفیت، باید بتوانید به خوبی از آن محافظت و نگهداری کنید. پس از استفاده از قلم مو آن را به خوبی بشویید تا هیچ رنگی در آن باقی نماند و استفاده مجدد از قلم برایتان میسر شود.

ابتدا قلم را به روی دهانه‌ی قوطی رنگ کمی فشار دهید تا رنگ باقیمانده در آن به داخل قوطی بازگردد. این کار را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید رنگ در میان الیاف قلم جمع نشده است.

سپس قلم مو را روی یک روزنامه به شکل X بکشید تا جای ممکن رنگ موجود در آن خارج شود.

در این مرحله باید قلم مو کاملا خشک باشد اما هنوز نیاز به شستشو دارد تا هیچ رنگی روی آن باقی نماند. با توجه به اینکه از چه نوع رنگی استفاده کرده‌اید از حلال مناسب برای شستشوی قلم استفاده کنید. یعنی برای رنگ لاتکس از آب و برای رنگ روغنی از تینر رنگ استفاده کنید.

پس از اینکه با استفاده از حلال مناسب، قلم مو را تمیز کردید آن را زیر آب بگیرید و با صابون و آب بشویید تا حلال و رنگ باقیمانده لابه لای الیاف خارج شود. قلم را به خوبی آب بکشید.

قلم را چند بار روی دست یا سطح سخت و تمیز بکشید تا الیاف آن به حالت اولیه باز گردد و آب باقیمانده در آن خارج شود. می‌توانید از برش مخصوص قلم مو استفاده کنید تا نه تنها الیاف را یکدست و صاف کنید بلکه الیاف شل شده و جدا شده در میان آن‌ها را پیدا کرده و بردارید.

تا جای ممکن آب درون قلم را خارج کنید و برای اینکه کاملا خشک شود یک دستمال حوله‌ای دور آن بکشید.

 

قرار دادن قلم مو در هوای آزاد نیز می‌تواند به خشک شدن آن کمک کند.

در نهایت با تشکر از شما برای مطالعه این مقاله با آرزوی این که امیدواریم این مطلب برای شما مفیده فایده واقع شده باشه ، میتوانید برای خرید مجموعه قلموهای ما ، قلموهای ونیسا ، قلموهای خرم از سایت پخش رنگ ، سرزمین رنگ اقدام کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *